2011. július 25.

Krémes- szerintem


Előre bocsátom hogy nem szeretem a krémest. Legalábbis a cukrászdait nem.Végülis csak a nagymamámét szeretem, ha így belegondolok. Lehet ,hogy ez az én hibám és csupán annyi a bibi, hogy még nem voltam jó krémes lelőhelyen...
Azt viszont komolyan nem értem,hogy az emberek mit szeretnek a cukrászdai krémesbe.Egy nagy adag remegő izé,jó esetben egy kis műtejszínnel tetézve.anyááám. És bocsánat de néztem én itt a neten a krémes recepteket. Pudingpor vízzel...bocs de...oké inkább kussolok.

Na szóval ott tartottam,hogy mama krémese.Már mutattam itt egyszer. Hájastészta és tojásos vanília krém.A mamáéval csak az a baj,hogy csúnya,vagyis eladhatatlan lenne.De azért az, mert mama mindig fogyasztás előtt tölti a krémest így nincs ahogy annak szépen állni. És mindezt azért teszi hogy a tészta ne szívja magába a krémet.Én ezt megoldottam.Leveles tészta karamellizálva .Hát ezzel is próbálkoztam már,de akkor nagyon nem sikerült. Most végre életemben először sikerült leveles tésztát csinálni és még karamellizálni is.
Azért bevallom hájas tésztát csinálni,sokkal egyszerűbb mint vajasat. Asszem kereszteztem PH-t és nagyit.Mármint a receptjeiket.

És a krém? Sok vaníliával, régi recept szerint. Ez a krém aztán nem remeg,úgyhogy ezt nem is lehet szépen enni.

Szóval krémes-szerintem.


Hozzávalók 6 szelethez:
a hájas tésztához:

  • 15 dkg sertés háj darálva
  • 22 dkg liszt
  • 1 tojás sárgája
  • 1/2 ek. ecet
  • csipet só
  • buborékos ásványvíz
  • némi porcukor
A hájat és 7 dkg lisztet összedolgozzuk ,3 részre osztjuk majd hűtőbe rakjuk.A maradék lisztet a tojássárgával ecettel, sóval és a vízzel összedolgozzuk.Olyan tésztát kell gyúrnunk, hogy könnyen kezelhető(nyújtható) legyen.Vagyis ne túl kemény, ne túl lágy.
Ezt a tésztát nyújtsuk téglalap alakúra,majd kenjük rá a háj harmadát.Hajtogassuk.A téglalap rövidebb oldalait hajtsuk egymásra,majd a két szélét is.Vagy inkább mutatok képet Szamócától,az érthetőbb lesz.
A hajtogatást még kétszer végezzük el,a hajtogatások között hagyjuk pihenni a tésztát szobahőmérsékleten fél órát.Majd nyújtsuk 3 mm vastagságúra,vágjuk a tésztát 3 felé és tegyük őket egyenként sütőpapírral bélelt tepsire.Egy villával szurkáljuk meg,majd hintsük meg porcukorral.Így mehet a 200 fokos sütőbe,amit azonnal vegyünk le 180 fokra.
Miután a tészta nőni kezd-ez kb 5 perc- tegyünk a tésztánkra egy rácsot.Így megakadályozzuk hogy a tészta túl magas legyen.10-15 perc után vegyük ki a tésztát vegyük le a rácsot és óvatosan fordítsuk meg a tésztát.Ezt a felét is szórjuk meg porcukorral,majd tegyük vissza a sütit az utoló 3-5 percre,ami alatt a tészta alja karamellizálódni fog. Tegyünk így a másik 2 lappal is.


a krémhez:
  • 3 tojás
  • 4 dl tej
  • 15dkg cukor
  • 1 vanília
  • 5 dkg liszt
 A tojássárgákat 10 dkg cukorral és a liszttel (fele lehet keményítő)csomómentesre keverem,és hozzáöntöm kb. a tej felét.A maradékot felteszem a vanília magokkal melegedni.Ha már meleg,belecsurgatom a tojásos masszát,és folyamatos kevergetés mellett besűrítem. A tojásfehérjét egy csipet sóval és a maradék cukorral gőz fölött kemény habbá verem,majd a még meleg sárga krémbe forgatom.


A leveles tésztát keretbe rakom,ráöntöm a krém felét,majd jöhet a 2. lap és végül krém.A 3. lapot felvágom,és így teszem a krémes tetejére.
Porcukorral dekorálom.

16 comments:

chriesi írta...

Teljesen egyetértek veled! A krémesed pedig mennyei lehet!

Erinacea írta...

Abszolút igazad van! Én sem értem soha, hogy lehet krémesnek hívni a pudingos vackokat... És igen, az anyukám is úgy csinálja, ahogy a nagyid, hájastészta, tojásos vaníliakrém, és ebéd előtt tölti csak be, h ne puhuljon fel a lap. De a karamellizált verziót is nagyon megkóstolnám, mennyeien hangzik!

Száva írta...

A te krémeseddel nem gondolnám, hogy versenyeztetni kellene:) Idő, érték, élmény arányban sem.

Épp ezért szerintem az olcsó, zseléfixált sárga (színű;)) krémnek is megvan a létrejogosultsága, a maga százötven forintjáért. Vizsga után hazafelé, az utcán két kézzel tömni, csapatosan, jó dolog.

: )

Gomba írta...

Ezek szerint nem vagyok egyedül a véleményemmel! :)
Szuperül néz ki!
Viszont azzal vitatkoznék, hogy a vajas tészta annyival bonyolultabb lenne. Egyszerűen csak hosszadalmas a pihentetés miatt.
(Én most per pillanat szerelembe estem a házi vajas tésztával és nem tudok vele betelni. Szóval ezért védem :))

Orsi írta...

Köszi!

Erinacea,hááát sajnos sok mindent lehet.

Száva,igen 150 ft-ért mit is kaphat az ember.Bár így sem egy drága süti,sőt kifejezetten az olcsók közé sorolnám.
...az ilyen élmények nekem kimaradtak az életemből :D

Gomba, hát nekem nem megy.Az élesztős még elment de az élesztő nélküli még soha nem sikerült.Na majd én is rem. cukrász okj-n megtanulom.Amúgy akartam már tőled kérdezni,hogy te melyik cukrász suliba jársz?

Kricky írta...

ez valami fenomenálisan guszta, és szuper recept!!!

Gomba írta...

Dobosba jártam, most vizsgáztam nemrég. Krémesből :D
Az okj-s képzésekkel az a baj, hogy nagyon kevés a gyakorlat. És nagyon a "régi, jól bevált" dolgokat tanítják. Már az is világszenzáció volt, hogy a tanárnő ki tudta harcolni, hogy legyen a vizsgatételben csokimousse...

Gomba írta...

Ja és a vajasról még valamit.
Egyszer próbáld ki margarinnal. Én inkább vaj párti vagyok, de margarinnal könnyebb dolgozni (Múlt héten margarinból csináltam, innen a tapasztalat). A vaj a hűtőben való pihentetéskor megkeményedik, és könnyebben kiszakítja a tésztát. Ellenben a margarin lágyabb, könnyebb nyújtani, nem szakad ki.
Ami még hiba forrás lehet, hogy sütés előtt pihentetni kell 15-20 percet, aztán jó forró sütőbe kell tolni. Ha nem elég meleg a sütő, csak kiolvad belőle a zsiradék (tapasztalat :D)és nem fúvódik fel.

Orsi írta...

Gomba,tudom,de kell a papír,ha keresni is akarok .
Az milyen már hogy egy évben egyszer van cukrász okj??? én azt hittem több időpont is van

Pocak Panna írta...

Zseni vagy! Olyan hihetetlenül szép, házias hangulata van mégis profi. Gratulálok, újabb remek!
(egyébként krémes témában egyet értek, puding meg tejszínhab...wá)

Száva írta...

Kihagytam az előbb, hogy remek lett a fotód! :) és az a kiskanál.. :)

Orsi írta...

Köszi!Örülök,hogy tetszik! :)

édesem írta...

külön tisztelet a hájas tésztáért!!!

Zsuzsa írta...

ez az en kremes receptem:

http://zsuzsaisinthekitchen.blogspot.com/2011/04/hungarian-custard-slice-kremes_16.html

Cukraszdaban is megallna a helyet. Igaz hogy angol nyelven irtam le a gyerekeim miatt. De a Google leforditja es aki tud sutni fozni az eligazodhat rajta meg angol tudas nelkul is. Es pedig te Orsi tudsz sutni fozni. Idonkent nezegetem a recepteidet inspiraciokent. Udvozlet gyonyoru British Columbiabol.

Bogi Bácsi írta...

Végre, nem vagyok egyedül azzal, hogy sose értettem, mi van jó a krémesben! Gyerekkoromban ez volt az egyetlen cukrászdai süti, amit sose szerettem: jöhetett bármi, dobos, csokitorta, puncs, mignon… csak krémest neeee! Nem ízlett az a sárga kocsonyás puding, se alatta a lisztízű és gyakran lisztporos tésztalap, ami ráadásul tört, morzsálódott. A francia krémes dettó, abban se értettem, hogy mi a pláne, ugyanilyen ízetlen és semmitmondó süteménynek tűnt.
De most, hogy olvasom a receptet, gyanítom, hogy a Te krémesed ízlene nekem. Amúgy a Ruszwurmban ettem életemben először olyan krémest, ami ízlett, de hát ott persze nem puding volt a krémje, hanem főzött tejszínkrém… úgy azért mindjárt más… :)! Sok sikert a sütikhez! Bogi (egy süti-fan:)

Orsi írta...

Hát igen, vagy a nagymamáé... :)
Köszi szépen Bogi!

A blogon megjelenő összes tartalom szerzői jogi védelem alatt áll.. Üzemeltető: Blogger.

© Kiskanál, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena