2015. március 2.

Kávé brûlée-s csoki szendvics

kávés csoki szendvics

Ez a desszert valójában egy kis konyhai játéknak indult illetve egy pár megmaradt alapanyagot akartam hasznosítani. Ugyanakkor szerettem volna ha valami újdonsággal is kísérletezhetnék közben, így esett pl erre a kávés creme brulee-re a választásom. A gyűrt csokilapok csak utolsó percben jutottak eszembe, és bár nem voltam benne biztos, hogy működni fog, de végül egész jó lett a végeredmény.
A technika maga pofon egyszerű: gyűrj össze egy darab sütőpapírt, majd terítsd szét rajta a megolvasztott csokoládét, tedd hűtőbe és óvatosan húzd le a csokilapról a papírt.  Mint egy hagyományos csokilap, itt csupán annyi a különbség, hogy a gyűrődések miatt egy kicsit vastagabb lapokat kell kennünk, így biztosan nem fognak eltörni. Tartottam tőle, hogy emiatt a csokilapok nem lesznek olyan könnyen roppanósak, de nagyon is azok voltak, élmény volt beleharapni. A másik dolog, ami még érdekes ebben a lapban, az az, hogy kap a csoki egy kis plusz mattságot is a különleges textúra mellé. Ugye ha sütőpapírra öntjük a csokit, akkor mattabb felületet kapunk, mintha fóliával dolgoztunk volna, de ha még össze is gyűrjük előtte a papírt egy kicsit megint mást kapunk. Ez tetszett nekem benne a legjobban és már rengeteg ötletem is van, hol lehetne még ezt a dekorációs technikát felhasználni.

kávé, csoki, mandula desszert


Összességében nagy sikere volt ennek a  szendvicsnek! A kávé íze nekem eléggé intenzívre sikerült, viszont a csokilapok és az édes fehércsoki ganázs jól ellensúlyozta. A textúrákat imádtam, a csokilapok könnyen roppantak, a bruleé nagyon lágy és selymes (mégis jó tartása van), és a karamellizált mandula adott még egy kis plusz ropogósságot az egésznek.
Azt gondolom érdemes ezt kézzel és nem villával fogyasztani, hiszen a textúrák  játéka így érvényesül csak igazán.

kávé creme brulee, fehércsoki ganázs, csokilapok


És a nagy kérdés: miért van oldalra fordítva?  Mivel ez egy csoki szendvics és azt szerettem volna, hogy az emberek kézzel fogyasszák, ezért úgy gondoltam így sokkal egyszerűbben megfogható lesz az egész. Másrészt meg sokkal izgalmasabbnak találtam így, hiszen van benne valami szokatlan, valami új.
Utólag viszont azt mondanám, hogy elég nagy hiba volt. Tegnap sokat beszélgettünk erről a desszertről a kedvessel (alias legnagyobb kritikusommal) és be kellett látnom, hogy tévedtem a tálalással kapcsolatosan. Hiszen maga a desszert formája nem indokolja azt, hogy az oldalán álljon és lehet, hogy így megtörtem benne a harmóniát. Valószínűleg a dekorációt is rendezhettem volna másképp, illetve ugyanolyan méretűre hagytam a creme brulee-t és a csokilapokat, ami ismét csak nem segített a helyzeten.
És amit megtanultam: néha félre kell tennem az '' alkotói vágyaimat '' és azt hogy nekem mi tetszik . Tudatosabban kell egy desszertet megterveznem ahhoz, hogy az valamit elmondjon, vagy valamire rávezesse a vendéget. Amikor már magyarázni kell, hogy mit miért, ott már régen rossz helyen tapogatózik az ember.

kávé creme brulee csoki szendvics


Szóval a csoki szendvics prezentálása nem tökéletes, az íze viszont az, és nagyon örülök, hogy megcsináltam végül, hiszen rengeteg tanulsága volt.

Hozzávalók 4db termetes  csoki szendvicshez

csokilapok:

  • 100 g étcsokoládé
  • 50 g fehércsoki
fehércsoki ganázs:
  • 100 g fehércsoki
  • 1 dl tejszín
kávés creme brulee:
  • 5 tojássárga
  • 3 dl tejszín
  • 1 dl tej
  • 120 g cukor
  • 1 teáskanál instant kávépor
kandírozott mandula:
  • 60 g egész mandula
  • 100 g cukor
  • kb 2-3 ek. víz
roppanós, krémes csoki szendvics


A gyűrt csokilapokhoz olvasszuk fel a csokit, temperáljuk. Vágjunk le egy darab sütőpapírt és gyűrjük össze, majd hajtogassuk ki és minél egyenletesebben kenjük rá a megolvasztott csokoládét. Itt egy picit vastagabb csokilapot kell kennünk, hiszen a gyűrődések miatt néhol a papír kikandikálhat, és ezt nem szeretnénk. Ha egyenletesen elkentük a csokit helyezzünk rá óvatosan egy másik sütőpapír lapot (nem kell belenyomni), majd helyezzünk az egészre valamilyen nehezéket, hogy a csokilapjaink biztosan egyenesek legyenek. Mehet a hűtőbe, amíg a lapok meg nem dermednek. Ha kész, óvatosan vegyük le a papírról és vágjuk méretre. Egy szendvicshez egy fehér-és 2 étcsoki lapra lesz szükségünk, a méretét viszont pontosan nem mértem le.

A fehércsoki ganázshoz a csokit vágjuk kis darabokra, a tejszínt forrósítsuk fel, majd öntsük a csokira, és keverjük, amíg egyneműsödik. Tároljuk hűtőben, amíg meg nem dermed.

A kávé creme brulee-hez a tejet és a tejszínt az instant kávéval tegyük fel melegedni . (A kávé mennyisége függ a kávénk erősségétől is ezért kezdjünk egyszer kisebb mennyiséggel, ha úgy érezzük nem elég intenzív, tegyünk még bele) Közben a tojássárgákat a cukorral keverjük el, majd vékony sugárba öntsük hozzá a meleg tejszínes keveréket, miközben folyamatosan keverjük. Béleljünk ki egy kisebb formát (kb 20x20 cm) sütőpapírral, öntsük bele az egyveleget és tegyük 140 fokra előmelegített sütőbe kb 40 percre. A formánknak akkorának kell lennie, hogy a brulee-nek meglegyen a jó 1-1,5 cm magassága. Ha a krém teteje már megszilárdult és a krém remegős, kész is, vegyük ki a sütőből, majd ha kissé kihűlt tegyük fagyasztóba kb. 3 órára.

A kandírozott mandulához a mandulát, cukrot és vizet tegyük egy kisebb edénybe. Magas hőmérsékleten kezdjük főzni, amíg a cukor fel nem olvad, majd vegyük közepesre a hőfokot. Főzzük addig, amíg a cukorszirup karamellizálódik a mandulaszemeken, majd szedjük sütőpaírra, hagyjuk kihűlni.

Összeállítás :
Vágjunk a creme brulee-ből a csoki lappal megegyező vagy annál kisebb szeletet. A fehércsoki ganázst tegyük habzsákba. 
Vegyünk egy étcsokilapot, erre helyezzük a creme brulee-t. Jöhet a fehércsoki lap, amire nyomjunk kis ganázs csúcsokat , majd szórjuk meg mandulával, ezt egy kicsit bele is nyomkodhatjuk. Végül fedjük le az utolsó étcsoki lappal és kész is vagyunk.

Nem szeretnél lemaradni a legújabb Kiskanál finomságokról  és
 a Cukrász szakma rejtelmei sorozat legújabb részéről?
Iratkozz fel a Kiskanál Hírlevélre és értesülj róla elsőként e-mailben! 


Feliratkozáshoz kattints IDE!


2 comments:

tejszínhab írta...

Szerintem bárhol megállja a helyét! Szuper ötlet a gyűrt csokilap :D

Orsi írta...

Kösziii! Azóta már többször csináltam, többféle variációba és nagyon jól működik, imádom én is! Az egyik tortám oldalát is ilyennel burkoltam, azt láttad már?

A blogon megjelenő összes tartalom szerzői jogi védelem alatt áll.. Üzemeltető: Blogger.

© Kiskanál, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena